۱۳۸۸ اسفند ۲۲, شنبه

خاطرات سبز : پاکسازی رودخانه کرج سال 1378اولین فعالیت زیست محیطی (14)

با توجه به اینکه هفته قبل به مناسبت هفته منابع طبیعی مجبور شدم فقط خاطرات زیست محیطیم را به مناسبت هفته منابع طبیعی بنویسم و این خاطرات فقط در مورد مراسم های درختکاری در سالهای مختلف بود ولی تصمیم دارم از این به بعد این خاطرات را به مناسبت های مختلف بنویسم و طرفی از بعضی از این فعالیتها عکسی در اختیارم ندارم در صورتیکه که عکس های از این فعالیت های زیست محیطی به موقع توسط دوستان در اختیارم قرار بگیرید شاید بتوانم همه مطالبم را همراه با عکس منتشر کنم که بسیار جالب خواهد بود .
اولین فعالیت زیست محیطی
پس از آشنای بنده با جبهه سبز ایران در نمایشگاه جشنواره مطبوعات در بهار سال 1378 که باعث شد پریسا دخترم به عضویت جبهه سبز ایران در بیاید و در اولین جلسه توجیهی اعضای تازه وارد به جبهه سبز شرکت کردیم که این جلسه در روزهای دوشنبه اول هر ماه در دفتر جبهه سبز با حضور مدیر عامل جبهه سبز آقای دکتر معطری در پارک آزادگان برگزار می شود که ما در اولین دوشنبه خرداد در این جلسه توجیهی شرکت کردیم لذا اولین فعالیت زیست محیطی که بنده و خانواده ام در آن شرکت کردیم پاکسازی رودخانه کرج در مورخه 21 /3/1378 بود که به مناسبت هفته محیط زیست بود که توسط جبهه سبز ایران برگزار شد.
 در آن سال با توجه به اینکه ما تازه به شهر جدید هشتگرد جهت زندگی رفته بودیم ( به علت بیماری فرزندم پریسا) لذا ما از اتوبوس های که در کرج مستقر بودند جهت شرکت در مراسم استفاده کردیم و به قسمت پل خواب رودخانه کرج اعزام شدیم . چون اولین برنامه زیست محیطی بود که ما در آن شرکت می کردیم با توجه به اینکه این نوع فعالیتهای (پاکسازیهای نمادین ) تازه داشت باب می شد و همچنین این فعالیتها حرکتهای تازه و نوظهور در شرایط آن زمان بود لذا تعداد زیادی از اعضای جبهه سبز در این برنامه حضور داشتند در آن برنامه برای اولین بار با شخصی به نام ایرج معمار آشنا شدیم که که بعدها به یک دوستی جدی تبدیل شد. در آن برنامه به علت بالا بودند نفرات شرکت کننده مقدار زیادی زباله از داخل رودخانه کرج جمع آوری شد که یک کوهی زباله در درون رودخانه جمع آوری شد . داستان جالبی آنجا برای ما اتفاق افتاد. چون همه افراد حاضر در مراسم در طول رودخانه پراکنده بودند و هرکسی به جمع آوری زباله قسمتی از رودخانه مشغول بود ما هم خانوادگی داشتیم فعالیت می کردیم و چند بار با کیسه های پر از زباله از جلوی خانواده ای (که درآن محل در حال تفریح کردند بودند) گذشتیم فکر می کنم برای ششمین بار بود که از آنجا می گذشتیم که یک آقای مسن مارا صدا کرد و ما که به آنان نزدیک شدم خانم خانواده مقداری شیرین به ما تعارف کرد و مرد خانواده به من گفت شما جای مشغول به کار نیستی و بیکارید؟ بنده گفتم نه من مهندس متالورژی دارم و در ادارهای شاغل هستم دوباره پرسید پس چرا صبح جمعه خودت و خانواده ات را برای جمع کردن آشغال خراب کردید تازه فهمیدم که او فکر می کند ما به علت درآمد داریم این کار را انجام می دهیم و وقتی گفتم ما فعال محیط زیست هستیم و این کار یک فعالیت فرهنگی است و به صورت نمادین برگزار می شود تا درس عبرتی برای دیگران باشد آن آقا تازه فهمید موضوع چیست؟ برای چند لحظه ای به فکر فرو رفت و بعد از چند دقیقه گفت خدای من از صبح تا به حال می بینم که این خانم ها و آقایان شیک پوش دارند زباله از رودخانه جمع می کند پیش خودم گفتم نکند این زباله گران قیمت است و یا شاید خیلی مهم و قیمتی باشند که آنان با این سر وضع دارند زباله جمع می کنند.
بلاخره مراسم اختتامیه پاکسازی نمادین رودخانه کرج ساعت دوازده برگزار شد و حدود ساعت یک نیم بعد از ظهر ما به تهران باز گشتیم .
آن روز داستان جدید در زندگی ما رقم خورد و جرقه ای بود برای فردای فعالیت های اجتماعی ما که راه جدید بود .ولی در چند روز اول که به هر کسی می گفتیم ما زباله جمع کردیم همه مسخره می کردند مخصوصا" خیلی از کسانیکه سواد خواندن و نوشتن نمی دانستند و وقتی اینان مرا مسخره می کردند برای خیلی گران تمام می شود لذا این فعالیت نمادین با این فعالیت انجام شد .

۴ نظر:

اشکار گفت...

بابا مهندس خیلی کار شما درست است
از دهانه سد کرج و ورودی رودخانه به سد در دو طرف نوازی از زباله های پلاستیکی مشاهده می شود
یک کار بسیار مفید این است که هر بار به اطراف رودخانه کرج می روید نهال بید و تبریزی با خود برده و بکارید هم از فرسایش جلوگیری می کنید و هم اینکه بید خاصیت خودپالایش آب را دارد
بسیاری از درختان را مردم در روزهای تعطیل آتش می زنند پس باید با کشت قلمه بید که سریع می گیرد درختان را جایگزین نمود.
...خوب مهندس عیدی و حق مشاوره چقدر می دهی؟

حسین عبیری گلپایگانی گفت...

آقا اشکار
همین امسال تعدادی از بچه های کرج در در اواخر پاییز در بالای سد کرج به درخت ارس کاشتن .

امير سررشته داري گفت...

جناب عبيري عزيز، دست مريزاد. چند روزي غيبت داشتم امروز خاطرات شما را مرور كردم. اين پست هم خيلي جالب بود.
در مورد آن دوست عزيز هم كه در مورد روز درختكاري به شما اعتراض كرده بودند بايد گفت كه امثال من دايي جان ناپلئون سبزنويس (البت از نوع محيط زيستي اش) كم نيستند! بالاخره كنار مي آييم. امثال من شايد به تعداد جمعيت ايران وجود دارد. اصل قضيه درك لزوم وجود بودن است براي حفظ منابع طبيعي. اين كافيست. خدا قوت. ارادتمند

حسین عبیری گلپایگانی گفت...

جناب امیر خان
با سلام و تشکر نسبت به اظهار نظر عالی شما