۱۳۸۸ اسفند ۲۳, یکشنبه

خاطرات سبز : یادی از قطع درختان جنگلهای لویزان (15)




قرار است امسال در سراسر ایران 500میلیون درخت کاشته شود با خواندن این خبر ها به یاد چند سال پیش افتادم که وقتی نیمه های شب خبر قطع درختان پارک جنگلی لویزان به گوش فعالین محیط زیست رسید . در نیمه های شب در عرض یک ساعت پس از اطلاع رسانی پارک لویزان پر از فعالین محیط زیست بود و در کنار فعالین محیط زیست مدیر کل وقت منابع طبیعی استان تهران آقای مهندس کولانی و تعداد زیادی از همکاران ایشان در اداره کل منابع طبیعی استان نیز در منطقه قطع درختان  حضور داشتند. در آن شب درحضور فعالان محیط زیست بولدوزها در حال کندن درختان پارک جنگلی لویزان بودند و هیچکس نمی توانست کاری بکند .




واقعا"برای فعالین محیط زیست  شبی سخت بود زیرا در برابر چشم آنان محیط زیست را تخریب می کردند ؛ آنان شاهد تخریب محیط زیست و قطع درختانی  بودند که مانند فرزندان خود دوست داشتن و از اینکه در آن نیمه های شب جهت قطع درختان از دست آنان کاری بر نمی آمد از خود احساس تنفر می کردند ؛ آن شب هر کس شماره تلفنی از مسئولین داشتند با آنان تماس  می گرفتیم (مخصوصا" ریاست ؛ معاون و مشاوران  سازمان حفاظت محیط زیست ) با هر شخصیتی که تماس می گرفتیم تلفن همراهش خاموش بود و انگار آن خانم منشی تلفن همراه شماره تلفنهای فعالین محیط زیست را می شناخت و با گفتن جمله " تلفن مورد نظر خاموش است و یا در دسترس نمی باشد " همه را عصبانی می کرد. در آن شب سرد دو سه نفر از خانم های مسن جمعیت مبارزه با آلودگی محیط زیست از جمله خانم دکتر ملاح (بانوی طبیعت ایران ) و بقیه بانوان عضو جمعیت که در پارک جنگلی لویزان حضور داشتن گریه می کردند و مرحوم ابوالحسنی که سالها درخت می کاشت نیز حضور داشت .
 آن شب برای فعالین محیط زیست تهران "به علت قطع درختانی که سالها جهت به ثمر رسیدن آن زحمت کشیده بودند" شبی فراموش نشدنی بود. در آن زمان من به یاد قیافیه کودکانی افتادم که همه ساله در روزهای 15 الی 21 اسفند برای حفاظت از محیط زیست شهری در کنار بقیه مردم درخت می کاشتن ومی خواستن آینده محیط زیستی خود را با کاشت درخت تضمین نمایند .
چی می شد در آن شب سرد زمستانی ؛ یکی از مسئولین  در آن نیمه های شب از خیر خواب خوش شبانه اش می گذشت و یکی از تلفن ها را جواب می داد  ( همین مسئولین وقتی با ما فعالین محیط زیست کار دارند حتی نیمه های شب نیزفعالین محیط زیست را از خواب بیدار می کنند و با آنان تماس می گیرند)و می آمد پا در میانی می کرد و ادامه  قطع درختان پارک لویزان در نیمه های شب را متوقف می کرد تا صبح روز بعد ما فرصت می یافتیم تا از قطع بقیه درختان پارک لویزان جلوگیری کنیم.
 آری در یک شب سرد زمستانی  درختان  مرکز کشور ایران که آلودگی هوای در آن  بی داد می کند قطع می شود و هیچ فریاد رسی وجود ندارد.  آن شب درس خوبی آموختم که دیگر روی شماره تلفن مسئولین کشوری حسابی باز نکنم چون اگر قرار باشد این تلفنها در موقع کمک خواستن خاموش باشد پس داشتن شماره تلفن آنان ارزشی ندارند .
فردای صبح آن روز آقای حیدر زاده مشاور شهردار تهران در امور محیط زیست در پارک جنگلی لویزان حضور یافت ولی ایشان خیلی دیر رسیده بود چون کارمندان شهرداری حتی تنه درختان را نیز در میان خاکها دفن کرده بودند.



۲ نظر:

اشکار گفت...

آقا حسین آقا در جنگلداری ما سه مرحله کاشت داشت و برداشت داریم که هر سه بهم وابسته هستند شما اگر زمینی برای کشت گندم آبی داشته باشی زراعت را تنها در شخم زدن و کلوخ شکستن و بذر ریختن می دانید؟
باید حساب کرد چقدر از درختان سال های پیش سالم هستند صرف پابرجا بودن درخت مهم نیست بسیاری از آنها به دلیل مشکل خاک ضعیف و نزار می باشند و مستعد نابود شدن بر اثر حمله بیماری ها
....این حرفها به کنار شما چرا تنها یک عکس از خودتان ماگذارید
عقل بیشتر مردم به چشمشان است بهتر است پیازداغ وبلاگ خود را بیشتر کنید
فقط بالاغیرتا سیاسی ننویسید چون شاید یکهو یک چیزی بنویسید و آنوقت...خودتان که اهل فن هستید و می دانید چه خواهد شد...مثلا الان حمله به شهرداری هیچ ایراد و خطری ندارد بلکه به حمله کننده جایزه هم می دهند

حسین عبیری گلپایگانی گفت...

جناب اشکار سلام
در مورد جنگلهای لویزان تاریخ بهره برداری سیاسی آن دیگر گذشته است و فقط خاطره ای بود که من نوشتم و آن زمان حتی به شکایت نیز رسید ولی در پارک لویزان کاشت و داشت بود ولی برداشت آن با لودر و بیل مکانیکی و دفن تنه درختان مفهوم برداشت ندارد
همچنین من با شهرداری نیز فعالیت می کنم ولی یک طرفه و یکی از دلایلی که محیط زیستی شدم به خاطر غیر سیاسی بودن آن است
ولی متاسفانه آنقدر مسائل قاطی شده است هر چیزی می نویسی به کسی بر می خورد اگر بخواهی به کسی چیزی بر نخورد باید سکوت کرد که آنهم غیر ممکن است
متشکرم
راستی مفهوم چرا تنها یک عکس....گذاشتی را نفهمیدم