۱۳۸۸ بهمن ۱۸, یکشنبه

دارندگی ؛ برازندگی

روزانه در شهر تهران 7000 تن زباله تولید می شود . اگر جمعیت شهر تهران را 11 میلیون نفر در نظر بگیریم( فقط جمعیت شهر تهران ) مقدار زباله تولید شده برای هر تهرانی میانگین حدود 650 گرم زباله در روز می باشد. میزان تولید زباله برای هر شهروند در کشورهای پیشرفته حدود 170 گرم در روز می باشد که میانگین زباله تولید شده در ایران 4 برابر استاندارد  زباله تولید شده در جهان می باشد ولی از طرفی طبق اخبار منتشر شده در شمال شهر تهران میزان زباله تولید شده هر شهروند دو برابر بقیه نقاط تهران می باشد پس هر شهر نشین "شمال شهر تهرانی "چیزی حدود 1300 گرم زباله در روز تولید می کند و با توجه به اینکه اکثر کسانیکه که در شمال شهر زندگی می کنند افراد پول داری هستند پس شعار دارندگی و برازندگی در اینجا صادق است .
 جهت مطالعه اصل خبر به آدرس ذیل مراجعه شود

۲ نظر:

یامداد گفت...

البته اولین باری نیست که شاهد انتشار آمار نادرست یا نادقیق در روزنامه‌های کشور هستیم.

اما آما ارائه‌ شده به وضوح نادرست است یا دست‌کم به شدت غیردقیق ارائه شده.

در نوشته آمده که متوسط تولید زباله‌های شهری (قید نشده چه نوع زباله‌هایی، شهری، صنعتی؟ فرض می‌کنیم شهری منظور بوده) در کشورهای پیشرفته معادل 170 گرم در روز است. در حالی‌که آمارهای مختلف مثلا این آمار:
http://www.nationmaster.com/graph/env_mun_was_gen-environment-municipal-waste-generation

نشان می‌دهد که تولید سرانه‌ی زباله‌های شهری در دست‌کم 17 کشور صنعتی دنیا در کمترین حالت حدود 410 کیلوگرم در سال (سرانه) است که به عبارتی می‌شود بیشتر از یک کیلوگرم در روز. که این‌ تازه آمار بهترین‌ها یعنی ژاپن است. اگر به میانه ی فهرست کشورهای صنعتی نگاه کنیم (که تازه میانگین میانه نیست چون وزن کشورهایی مثل آمریکا خیلی بیشتر است و میانگین را به جایی در بالای فهرست می‌برد) این مقدار بسیار بیشتر می‌شود.

آمار ارائه شده که نادرست باشد کل استدلال پشت مقاله زیر سئوال می‌رود و آن‌را از یک خبر علمی به یک پروپاگاندای سیاسی تبدیل می‌کند.

بامداد گفت...

الان خبر اصلی را خواندم و متوجه شدم نقل شما نادرست بوده.

در خبر آمار متوسط جهان آمده و نه کشورهای پیشرفته.

بررسی صحبت آن خبر مقال دیگری می‌طلبد اما چیزی که واضح است در نقل قول خبر دقت کامل مبذول نشده.

با تشکر
بامداد