۱۳۸۸ اسفند ۸, شنبه

تهران آلوده اما دوست داشتنی



روز سه شنبه مورخه 4/12/88جهت شرکت در همایشی به ساختمان همایشهای برج میلاد رفته بودم و در هنگام خروج از ساختمان همایش با شخصی که تازه از خارج برگشته بود همراه شدم. ابتدا شروع به تعریف از نماد جدید شهر تهران کرد و سپس شروع به انتقاد از مشکلات زندگی در ایران کرد ایشان با توجه به اینکه چند سالی خارج زندگی کرده بود او چنان برعلیه زادگاهش صحبت می کرد که آدم غصه اش می گرفت ابتدا داستان زیرا را برایش تعریف کردم .
داستانی از کمال الملک نقل می شود که دوستان غرب گرای او به ایشان مراجعه می کنند و به طرف دارای از غرب به انتقاد از کشور ایران می پردازند مرحوم کمال الملک که شخص وطن پرست بوده و از قضای روزگار مادر پیر و بیمار داشته که هر وقت کمال الملک خدمت ایشان می رسید بسیار ادب به جا می آورد مثلا" چها زانو در مقابل ایشان می نشسته و با صدای آهسته با ایشان سخن می گفت . یک روز که دوستان کمال الملک بیش از حد بر علیه کشور ایران برایش سخن می گویند ایشان شدیدا" عصبانی می شود و او مثال قشنگی می زند که سر زمین فرنگ را به دختران جوان و کشور ایران را به مادرش تشبیه می کند ایشان می گوید حاضر نیستم موی از سر مادرم که اکنون پیر و زمین گیر شده است را با هزاران دختر جوان عوض کنم زیرا دلیل ایشان این بوده است که روزگاری این مادر پیر از همه وجود خود برای بزرگ شدن وبه خوشبختی رسیدن کمال المک مایه گذاشته است و ایشان گفته است که مادرم چه شبهای که من در بستر بیماری بودم ایشان تا صبح بالای سرم بیدار مانده است و از من مراقبت کرده است . پس من ذره ای از خاک ایران را حاضر نیستم به کل فرنگ به فروشم .
حال داستان کشورمان ایران و شهر تهران نیز مانند مادر مرحوم کمال الملک می باشد ما شهروندان تهرانی (در اینجا مسئولین و مردم همه شهروند به حساب می آیند) حاضر نیستیم وجبی از خاک کشورعزیزمان ایران را از دست بدهیم و سابقه جنگ نشان داده است که حاضریم برایش جان فدا کنیم . همچنین شهر تهران را به همه مشکلات آن دوست داریم. اگر شهر تهران امروز به این حال زار در آمده است آیا ما قوانین شهروندی خود را به درستی به جای آوردیم ؟ که این چنان بلای بر سر این شهر آمده است که دیگر برایش رمق نفس کشیدن باقی نمانده است . روزگاری اسم تهران و آوازه اش چنان عظمتی داشت که خیلی ها را به وسوسه می انداخت که سر زمین و دیار خود را رها کنند و به این شهر افسانه ای بیایند؛ یکی از اتفاقاتی که باعث شده شهرتهران 150000 نفری دوره ناصر الدین شاه به تهرانی 15000000 ( با شهرک های اقماری خود) امروز تبدیل شود آیا سیاست های غلط گذشتگان و زمان حال نمی باشد .لذا در نوشته ذیل می خواهم به مواردی که باعث شده است ازروستا کوچک 250 سال پیش که اسمش تهران بود و امروزه که به کلان شهری بزرگ به نام تهران بزرگ تبدیل شده است و با مشکلات و معضلات فرهنگی ؛ اجتماعی ؛ بهداشتی و زیست محیطی آن به پردازم .

تهران امروز ..
1 – از نظر جمعیتی : بنا بر بعضی آمار نزدیک به یک سوم مردم ایران در شهر تهران و حومه و یا حاشیه های آن زندگی می کنند ( تقریبا" استان تهران ) و روزانه طبق آمار رسمی فقط در مترو (که تازه تاسیس می باشد ) در شهر تهران بیش از دو میلیون مسافرات انجام می شود وسعت شهر تهران و حاشیه های آن به قدری زیاد است که شاید خیلی کسانی باشند که فاصله محل کار بعضی از آن تا محل سکونتشان بیش از 100 کیلومتر باشد ؛ همچنین گاهی بر آورد می کنند بیش از سه میلیون شاغلین تهرانی شب ها برای خوابیدن به شهرهای حاشیه می روند و صبح به شهر تهران بر می گردند.
2 – از نظر صنعتی : شهر تهران از نظر صنعتی دارای مشکلات فراوانی می باشد که عبارتند از :
الف – از نظر سیاست های سرمایه گذاری صنعتی ؛ بیشتر کارخانه های مهم کشور در تهران می باشند مخصوصا" صنعت خودرو سازی و دیگر صنایع مهم کشورکه در اطراف شهر تهران و یا در شهرهای استان تهران متمرکز می باشند ( اگر صنایع مانند ذوب آهن و مس سرچشمه وماشین سازی اراک در تهران نیستند آن هم دلایل مخصوص به خود را دارد ) و همچنین ساخت شهرک های صنعتی در محدوده تا 120 کلیومتر شهر تهران در سه جهت غرب و شرق و جنوب کاملا مشخص است و اگر در جهت شمال نیز کارخانه ساخته نشد است بعلت موانع طبیعی از جمله رشته کوه البرز می باشد .
ب – از نظر آلودگی های زیست محیطی نیزبعلت بالا بودن عمر اکثر کارخانه ها صنعتی ؛و همچنین پایین بودند تکنولوژی دستگاه های صنعتی و همچنین بالابودند هزینه رفع آلودگی ها این صنایع باعث شده است میزان آلودگی صنعتی شهر تهران نبست به بقیه شهرهای استان کشور تهران آلوده ترین شهر کشور باشد.

3 – از نظر علمی و آموزشی : مهمترین دانشگاهی مهم کشور؛ همچنین دبیرستانها و هنرستانهای نامی در تهران و حاشیه آن قرار دارند و همچینین اکثر اساتید و هئیت های علمی دانشگاه ها نیز در تهران زندگی می کنند (که این اساتید حتی برای دانشگاههای مرکز استانی به استاد پروازی مشهور هستند) شاید یکی از دلایلی که باعث شده در تهران از همه قومیت ها به صورت مهاجر در آن حضور داشته باشند به علت حضور نخبگان علمی سراسر کشور در دانشگاههای شهر تهران می باشد .
4 – از نظر اقتصادی : شهر تهران بزرکترین مرکز اقتصادی کشور می باشد و شاید جزء چند پایتخت اول منطقه از نظر اقتصادی باشد. وجود وزارت امور اقتصادی و دارای و سازمانهای تابعه ؛ وزارت بازرگانی و سازمانهای تابعه ؛ وزارت صنایع و سازمانهای تابعه ؛ بانک مرکزی واداره مرکزی شعب بانک های ملی ؛ همچنین شعبات مرکزی دیگر بانک ها کشور ؛ سازمان بورس ؛ شرکتهای و بنیادهای اقتصادی ؛ فروشگاهای زنجیره ای ؛ بازار بزرگ تهران و بازارهای اقماری مانند تجریش ؛ کرج و بازارهای تخصصی کالا های تولید نیز در شهر تهران مستقر می باشند .
5 – از نظر فرهنگی : اکثر مراکز فرهنگی کشور از جمله وازرت فرهنگ و ارشاد ؛ صدا و سیما ؛ سازمانهای فرهنگی مانند سازمان تبلیغات ؛ سینما های بزرگ ؛ مراکز تئاتر ؛ مجموعه های فرهنگی مانند کاخهای قدیمی و موزه ها ؛ فرهنگسرا ؛ موسسات خیره ؛نمایشگاههای دائمی و فصلی ؛ آسایشگاههای سالمندان و دیگر مرکز فرهنگی در تهران مستقر می باشند.
6 – از نظر سیاسی : وزارت خارجه و سفارت خانه ها خانه های خارجی و سر کنسولگری ها ؛ همچنین استقرار مجلس شورای اسلامی ؛ قوه قضائی و سازمانهای تابعه آن ؛ ستاد مجلس خبرگان و شورای نگهبان در تهران مسقتر می باشند.
7– از نظر اجتماعی : دفتر رئیس جمهوری ؛ هئیت دولت ؛ وزارت کشور و استانداری ؛ فزمانداری ؛ شهرداری ؛ شورای شهر تهران و همچنین استقرارکلیه وزارتخانه ها ؛ ستاد مرکزی نیروی انتظامی ؛ ستاد رسیدگی به امور مهاجرین خارجی در شهر تهران مستقر می باشند .
8 – از نظر جغرافیایی : شهر تهران به علت اینکه تقریبا" به مرکز کشور نزدیک است و از طرفی شاهراه بیشتر20 استان کشور می باشد همچنین نزدیک به استانهای شمالی ؛ شمال شرقی ؛ شمال غربی و همسایگی رشته کوه البرز مرکزی از نظر آب وهوا نسبتا" خوبی بر خوردار است و در قدیم دارای ییلاق و قشلاق بوده مخصوصا" شهرستان شمیرانات که آب و هوای آن هر خسته دلی را به سمت خود جذب می کند .
9 – از نظر نظامی : مراکز تصمیم گیری نظامی ؛ همچنین وجود پادگانهای نظامی و چند فرودگاه در تهران مستقر می باشند .
10 -از نظر مذهبی: در محدوده شهر تهران قبر حضرت شاه عبدالعظیم (ع)؛ امامزاده داود و ده ها امامزاده و زیارت گاه ؛ مصلی بزرگتر تهران بیت حضرت امام و بیت رهبرمعظم انقلاب ؛ مساجد مشهور ؛ حسینیه ها و همچنین حوزه های علمیه مستقر می باشند .
11 – از نظر بهداشتی : وزارت بهداشت و درمان ؛ سازمان بهزیستی ؛ تعداد زیادی از دانشگاه علوم پزشکی و بیمارستانهای فوق تخصصی و مجهز به دستگاههای پیشرفته درمانی ؛ بیمارستانهای شخصی ؛ وجود متخصصین مجرب در رشته های مختلف پزشکی در تهران مستقر می باشند .
12 - مراکز تفریحی : مراکز تفریح مانند شهربازی ها ؛ پارکها ؛ استخرها ؛ مسیرهای کوهنوردی قله توچال در شهر تهران مستقر می باشند .
13 – مرکز ورزشی : سازمان تربیت بدنی ؛ فدراسیونهای مختلف ورزشی ؛ استادیومهای ورزشی ؛ زمین های چمن ؛ باشگاه های ورزشی و سالنهای ورزشی در تهران مستقر می باشند .

لذا با تمام مواردی که ذکر شده جهت رفع مشکلات این ابر شهر که دارای میلیونها وسیله نقیله و میلیونها تردد در روز می باشد و مصرف هزاران تن مواد سوختی ؛ تامین روزانه بیش از 3000000 متر مکعب آب و همچنین تهیه مواد خوراکی و پوشاکی و امنیتی و حل مشکلات حاشیه دیگر از قبیل مواد مخدر؛ قتل آدمکشی و ... احتیاج به یک عزم ملی دارد که همه باید دست به دست هم دهند تا زندگی در شهر تهران یک زندگی کاملا" سالم با حداقل مشکلات بهداشتی زیست محیطی انجام شود .

۳ نظر:

jap گفت...

استادارجمندجناب آقای عبیری
باسلام وعرض ادب واحترام
شکی نیست،تمامی پیشرفت های حاصله درحفظ محیط زیست کشوروخاصه شهر تهران وبویژه دست آوردهای موجود درکاهش عمق دست اندازی هاوهمین مقدارتوجه به امر محیط زیست مرهون تلاشهاوپشتکارعزیزانی خستگی ناپذیرچون جنابعالی وسایرپرتوانان عرصه سازمانهای مردم نهادوجامعه مداربه همراه داوطلبان فردی این جبهه خطیراست.
اماتهران در واقع شهرآلودگی ها نیست،بلکه عدم ثبات درتصمیمات وضعف مدیریت شهری پیآمدی جزءوضع فاجعه بارفعلی نداشته وندارد.
ماهم مقصریم،چون که خواسته یا ناخواسته به حضورووجوداین مدیران در دست یابی به اهداف مقطعی خودکمک نموده یا می نمائیم.
نیازاین شهربرقراری مدیریت پایداربرمنابع وذخائرشهری است تا شهروندان این شهربه حقوق خودآگاهی یافته وهمیشه درپی اجراء وظایف خودبعنوان شهروندانی موثربرآیند وبیش ازگذشته خوددرمدیریت مشارکتی شهرشان نقش یابند.ارادتمندجمادی

حسین عبیری گلپایگانی گفت...

جناب جمادی با سلام
چند وقتی است که نه توانستم خدمت جنابعالی برسم ولی به عنوان یک دوست قدیمی همیشه از جنابعالی که مشوق خیلی از فعالیت هایم تشکر می کنم و گفته شما درست است به امید دیدار

Jaleh گفت...

ما که هیچ چیز دوست داشتنی و زیبا در این تهران کثیف و دود آلود ندیدیم.