۱۳۸۸ بهمن ۲۵, یکشنبه

طرحهای که فقط روی کاغذ نوشته می شود

دریاچه ارومیه در حال نابودی
به علت کمبود آب ورودی چند سالی است که دریاچه ارومیه در حال نابودی می باشد. برای کسانیکه به استان آذربایجان غربی سفر کرده باشند و از نزدیک در سواحل دریاچه ارومیه قدم زده و یا در آب دریاچه شنا کرده باشند ؛ شنا در این دریاچه با دیگر دریا ها تفاوت عجیبی دارد. در این دریاچه کسی غرق نمی شود حال چه شناگر مهاری باشید و یا اصلا" با فنون شنا آشنائی نداشته باشید در کشور فلسطین این دریاچه همزادی دارد به نام بحر المیت ؛ در آن دریا به علت بالا بودن میزان نمک هیچ جانداری در ان زندگی نمی کند لذا به دریای مرده مشهور است ولی در دریاچه ارومیه یک نوع پلانکتون و یک نوع مرغ دریای زندگی می کنند که از دریای مرده بودن نجات یافته است .
عواملی که باعث شده اند که دریاچه ارومیه به این روز در آید عبارتند از :
1 – اولین عامل نابودی دریاچه در این است که کلیه رودخانه های که در حوزه آبریز دریاچه قرار دارند به علت زدن سد و یا برداشت آب در بالا دست این رودخانه جهت شرب و کشت کار دیگر آبی به دریاچه ارومیه وارد نمی شود.
2 - عامل دیگر نابودی دریاچه ارومیه کاهش میزان بارندگی در چند سال اخیرمی باشد.

3– عامل دیگر نابودی دریاچه ارومیه حفر چاه ها و خارج کردن کاربری زمینهای اطراف دریاچه می باشد.
طرحی بدون پشتبانی علمی و اقتصادی
در خبرها آمده بود که به علت جلوگیری از خشک شدن دریاچه ارومیه طرحی به هیئت دولت ارائه شده است که مقداری از آب دریا خزر به دریاچه ارومیه منتقل شود. با توجه به اینکه این مطلب در هئیت دولت نیز مطرح گردیده است و از طرفی کسانیکه چنین طرحی را پشنهاد داده اند نسبت به آینده دریاچه ارومیه به عنوان بزرگترین دریاچه نمکی جهان احساس خطر کرده اند و آنان با ارائه این طرح علاقه شدیدی خود را به حفظ این دریاچه نشان دادند و خشک شدن این دریاچه برایشان غیر قابل قبول می باشد .
همچنین نمونه این طرحها در مورد خود دریا خزر نیز چندین سال پیش مطرح گردید و در آن سالهای زمانیکه آب دریای خزر افزایش یافت بود و این افزایش آب باعث شده بود مقدار زیادی از ویلا ها و زمینهای کشاورزی شهرهای ساحلی زیر آب بروند نیز طرحی گردید که با موضوع خارج شدن دریای خزر از بن بست مطرح گردید که قرار بود بین دریای خزر و خیلج فارس کانالی حفر گردد و آب اضافی دریا خزر به خیلج فارس بریزد و پیشنهاد دهندگان طرح در آن ایامی در روزنامه ها بر روی این موضوع بحث جدال می کردند که در آن زمان این طرح مورد بررسی دقیق قرار گرفت و و به علت مشکلات اقتصای و زیست محیطی رد شد ولی با توجه به آینده بدی که در انتظار دریاچه ارومیه می باشد لذا این طرح این بار برای دریاچه ارومیه مطرح گردیده است وبا توجه به اینکه فاصله دریای خزر و دریاچه ارومیه چیزی حدود 250 کلیومتر می باشد و روش انتقال آب مشخص نشده است لذا برای هدایت این آب باید دو طریق انجام شود :
1 – حفر کانال بدون پمپاژ : برای این انتقال آب بین دریای خزر به دریاچه ارومیه باید یک کانال بزرگ حفر گردد که حفر این کانال می تواند دارای مشکلات زیادی باشد که این مشکلات عبارتند:
االف – ارتفاع سطح کانال : با توجه به میزان ارتفاع سطح دریاچه ارومیه و دریای خزر مخصوصا" در گردنه حیران و در خیلی از مسیرهای دیگر در خیلی مناطق ارتفاع کانال باید بیش از صدها متر باشد .
ب - برداشت این مقدار خاک و جابجای آن جهت عبور آب هزینه سنگین اقتصادی در بر دارد .
ج - همچنین عبور این کانال از منابع طبیعی از جمله مراتع ؛ بیابانها و جنگلهای ارسباران می تواند باعث خسارات جبران ناپذیری به محیط زیست منطقه وارد گردد .
د - در صورتیکه این کانال زده شد آیا آب دریای خزر می تواند به سمت دریایچه ارومیه حرکت کند ولی طبق گفته بعضی از جغرافی دانان آب سطح دریای خرز از سطح آب دریاهای جهانی دیگر مقداری پایین تر است در آن صورت نه بلکه آبی به دریاچه ارومیه نمی رسد بلکه همه آبهای منطقه آذربایجان به سمت دریای خزر کشیده می شوند .
2 – از طریق حمل آب با کامیون و یا پمپاژ : در این حالت باید آب دریای خزر به وسیله کامیون یا از طریق پمپ کردن به دریاچه خزر برسد که این روش از نظر هزینه و آلودگی محیط زیست قابل به صرفه نمی باشد .
بنا به علل بالا امکان انتقال آب به دریاچه ارومیه از دریا خزر وجود ندارد و برای نجات دریاچه ارومیه هیچ راهی جز اینکه مقداری از آب رودخانه های بالا دست به در داخل دریاچه سرا زیر شود وجود ندارد



هیچ نظری موجود نیست: