۱۳۸۹ آبان ۴, سه‌شنبه

مزدای جدید در هر 100کیلومتر 3.3لیتر بنزین مصرف می‌کند

رقیبی جدی برای تویوتا پریوس

دانش > فناوری - مزدا تلاش کرده با تمرکز روی بهبود بهره‌وری موتورهای بنزینی و کاهش وزن بدنه در مزدا2 به رکورد تازه‌ای برای بهره‌وری مصرف سوخت دست پیدا کند. این موتور حتی از انرژی پیوندهای بنزین هم استفاده خواهند کرد.

محبوبه عمیدی: سال آینده، مزدا خودروی جدید Demio را به بازار ژاپن وارد خواهد کرد. این اتومبیل که بنزین‌سوز است، مصرفی برابر 3.3 لیتر‌در هر ‌صد‌کیلومتر (براساس استاندارد ژاپن) خواهد داشت و می‌تواند به سادگی با رقبای ترکیبی موفقی مانند تویوتا پریوس برابری کند. کاهش وزن این اتومبیل در کنار تغییرات متعددی در موتور آن باعث شده بهره‌وری سوخت به شکل قابل‌توجهی افزایش پیدا کند. البته مصرف این مزدا درکشورهای دیگر مانند ایالات متحده به دلیل شرایط متفاوت، بالاتر خواهد بود و به تغییراتی اختصاصی نیاز خواهد داشت.
در موتور دمیو که در دیگر کشورهای جهان مزدا2 نامیده خواهد شد، این افزایش بهره‌وری 30درصدی سوخت از تراکم بیشتر ترکیب هوا و بنزین در موتور به همراه تغییراتی در اگزوز، برای خروج سریع‌تر گازها و کاهش وزن بدنه و شاسی ناشی شده است. علاوه بر این در طراحی مجدد گیربکس و بخشی از قسمت‌های داخلی اتومبیل از فولاد مقاوم در برابر تنش و کشش استفاده شده است.
در واقع مزدا تلاش کرده به جای استفاده از موتورهای ترکیبی و تحمیل هزینه سنگین موتورهای الکتریکی به مشتریان روی بهبود بهره‌وری موتورهای بنزینی که بیش از 50 سال است بدون تغییر مانده‌اند، تمرکز کند.
به گزارش تکنولوژی ریویو، بزرگ‌ترین تغییر تازه در موتور دمیو به افزایش تراکم ترکیب بنزین و هوا در موتور این اتومبیل برمی‌گردد. این نسبت در اغلب موتورهای بنزینی 1 به 10 است که در این اتومبیل به 1 به 14 رسیده است. این نسبت تاکنون تنها در موتورهای دیزلی ممکن بوده و به دلیل احتراق زودرس و خطرات ناشی از آن در موتورهای بنزینی استفاده نشده است. اما مطابق اعلام مزدا، ابداعات و سیستم منحصر‌به‌فرد این شرکت این مشکل را حل کرده است.
در این سیستم از پاشش مستقیم سوخت به درون محفظه احتراق استفاده خواهد شد که مانع از رسیدن سوخت به دیواره‌ها و در نتیجه سرد ماندن این محفظه می‌شود و خطر احتراق زودرس را کاهش خواهد داد. علاوه بر این در طول و شکل لوله‌های اگزوز تغییراتی ایجاد‌ شده تا سرعت خروج گازهای خروجی افزایش پیدا کند. خروج این گازهای داغ نیز به سرد ماندن فضای داخلی کمک خواهد کرد. البته برای پایین نگه‌داشتن انتشار گازهای گلخانه‌ای توسط این موتور تغییراتی نیز در زمان احتراق و شکل پیستون‌ها باید ایجاد شود.
نکته جالب‌توجه دیگر استفاده از انرژی پیوند در مولکول‌های بنزین است. مطابق تحقیقات این شرکت این پیوندها در تراکم خاصی می‌شکنند و انرژی تولید می‌کنند. زمان احتراق بلافاصله پس از شکستن این پیوندها پیش‌بینی شده است.
با توجه به استانداردهای متفاوت خودرو در ایالات متحده و لزوم تغییراتی در بدنه و موتور، پیش‌بینی می‌شود مزدا2 در نهایت بتواند به مصرف 4 تا 4.7 در هر 100 کیلومتر در جاده‌های این کشور برسد و با توجه به مصرف سوخت 4.7 در 100 کیلومتر تویوتا پریوس به علاوه هزینه‌های ناشی از شارژ موتور الکتریکی و قیمت اولیه بالاتر، جای این اتومبیل را در بازار این کشور بگیرد.



هیچ نظری موجود نیست: