۱۳۸۹ مهر ۳۰, جمعه

موشها؛ عامل تشدید بیماریهای عفونی درزمان زلزله/ موشهای خارجی نمی ترسند

در گفتگو با مهر اعلام شد:

موشها؛ عامل تشدید بیماریهای عفونی درزمان زلزله/ موشهای خارجی نمی ترسند
معاون امور مناطق شرکت ساماندهی مشاغل شهرداری تهران با تاکید بر اینکه اگر مسئولان چاره ای نیدیشند در صورت وقوع زلزله بیماریهای مسری و عفونی به دلیل افزایش تعداد موشها شیوع می یابد گفت: در شرایط ایده آل یک جفت موش سالم طی دو سال به چند میلیون موش تبدیل می شوند.
احمد حسن پور در گفتگو با خبرنگار مهر با اعلام اینکه پادگانها و مراکز نظامی به دلیل نبود امکانات لازم برای مبارزه با موشها به محل وفور موش تبدیل شده اند گفت: به دلیل اینکه اجازه ورود به داخل پادگانها را نداریم کار طعمه گذاری و بازبینی به صورت دوره ای انجام می شود.
وی با بیان اینکه تنها راه مبارزه با موشها فراهم نکردن شرایط زندگی مناسب برای آنهاست اظهار داشت: در تهران سه نوع موش وجود دارد که برنامه های کنترلی برای آنها اجرا می شود اما در بخش مبارزه با موشهای شهری مسئولیت اصلی به عهده شرکت ساماندهی مشاغل شهر تهران است.
حسن پور تاکید کرد: دو نوع از سه نوع موش موجود تهران خارجی است که یک نوع آن نروژی و قهوه ای رنگ است و نوع دیگر موش سیاه است که اصطلاحا به آن "رت" گفته می شود. این موشها جثه ای بزرگی دارند و جسارت زیادی در تردد از خود نشان می دهند.
وی اضافه کرد: وقتی از کنار این موشها عبور می کنیم هیچ عکس العملی از خود نشان نمی دهند و بر عکس موشهای خانگی که ترسو هستند این موشها بسیار جسور و بزرگ هستند، عمده فعالیتشان در شب است و تنها زمانی از لانه بیرون می آیند که احتیاج فراوان به آب و غذا دارند و معمولا همه نوع غذایی می خورند.
معاون هماهنگ کننده امور مناطق شرکت ساماندهی مشاغل و صنایع شهرداری تهران با اشاره به اینکه این نوع موشها لانه سازی نمی کنند و مخفیگاه آنها درکنار اماکن نزدیک به آب و غذا و اکسیژن است تاکید کرد: این موشها گاهی ممکن است زیر پوشش گیاهی باغچه ها، زباله و پل ها به راحتی زندگی کنند.حسن پور در ادامه افزود: شهرداری تهران به منظور کنترل این موشها امکانات زیادی در نظر گرفته است که روشهای طعمه های گذاری و پخش سموم و پارافین از آن جمله است با این حال شرایط مطلوب برای مبارزه با کنترل آنها به مشارکت همه جانبه نیاز دارد.
وی تاکید کرد: برای این موضوع فعالیت پژوهشی و مطالعاتی بسیاری با همکاری دانشگاههای بزرگ کشور از جمله دانشگاه شهید بهشتی انجام شده و تا کنون فاز یک و دو این مطالعات انجام شده و در مرحله ارائه نتایج مطالعات هستیم.
آمار دقیقی از جمعیت موشهای تهران وجود ندارد
حسن پور با اعلام اینکه سعی شده تا محلهای فراوانی یا کلونی موشهای در سطح نواحی شناسایی شوند گفت: در زمانهای مختلف آمارهای متفاوتی ارائه شده اما به دلیل اینکه این آمارها به طور کامل جمع آوری نشده نمی توان رقم دقیقی از جمعیت موشهای تهران ارائه داد.
وی اضافه کرد: انتظار می رود در آینده نزدیک فاز سوم مطالعات شهر تهران آماده شود تا برآوردی از آمار دقیق جمعیت موشهای تهران ارائه شود.
حسن پور اظهار داشت: با همکاری تمامی مراکز و سازمانهای کنترلی این جانوران قابل آمار گیری هستند و شهرداری همیشه آماگی دارد با همکاری وزارت بهداشت، حفاظت محیط زیست، صدا و سیما، پادگانها و مراکز نظامی مراکز زندگی موشها را شناسایی کند.
معاون هماهنگ کننده امور مناطق شرکت ساماندهی مشاغل و صنایع شهرداری تهران تاکید کرد: اگر ما غذا و آب کافی در اختیار موشها قرار ندهیم خود به خود از محلها تخلیه می شوند. به عنوان مثال مردم باید بدانند که سر ساعتی که شهرداری مقرر کرده زباله خود را در سطلهای مکانیزه شهرداری قرار دهند چراکه هرکجا که مخازن نگهداری زباله وجود داشته باشد خود به خود فضا برای معضلات بهداشتی فراهم می شود.
بحران موش نداریم
حسن پور با اعلام اینکه درتمامی پروژه های عمرانی، معابر سازی و تونل سازی کار طعمه گذری انجام می شود اضافه کرد: در پروژه های مترو و پل های مکانیزه به دلیل وجود خطرات در بحث ایمنی، کار طعمه گذاری به دقت انجام می شود چرا که هرلحظه ممکن است سیمها توسط موشها جویده شوند. ضمن اینکه به دلیل وجود امواج بلند در این مکانها موشها قادر به زندگی در این محیطها نیستند.
وی با تاکید بر اینکه تا این لحظه نمی توان گفت که پایتخت با بحران موش مواجه است اظهار داشت: با این وجود می توان گفت که آمار موشها در شهر تهران زیاد است چراکه زاد و ولد موشها در تابستان بیشتر می شود و به همین نسبت آمارشان افزایش می یابد.
معاون هماهنگ کننده امور مناطق سازمان ساماندهی مشاغل و صنایع شهرداری تهران گفت: موشها اغلب ناقل بیماری اند و راه انتقال بیشتر از طریق گاز گرفتگی است.
وی افزود: پیش بینی می شود در صورت وقوع زلزله بیماریهای مسری و عفونی به دلیل افزایش تعداد موشها شیوع یابد و در صورتی که برنامه ای از سوی مسئولان ارائه نشود به تعداد موشها افزوده و بیماریهای عفونی شایع می شود
90 درصد موشها خارجی و با کشتی به کشور می آیند
معاون هماهنگ کننده امور مناطق شرکت ساماندهی مشاغل و صنایع شهرداری تهران گفت: 90 درصد موشهای تهران که اغلب خارجی اند از طریق بنادر کشتیرانی، انبارها و کالاهای تجاری وارد کشور می شوند حال آنکه متولی اصلی کنترل مبادی های ورودی در کشترانی و گمرک وزارت بهداشت است.
حسن پور اظهار داشت: به نظر می رسد تا کنون نیز اقدامات خوبی انجام شده و در این زمینه سختگیری هایی اعمال شده است با این حال این موشها در طول سالهای متمادی وارد کشور شده اند و به سرعت زاد و ولد کرده و از هر موش چند موش متولد شده است.
وی با تاکید بر اینکه با وجود اسقرار قرنطینه سخت در مبادی ورودی و خروجی کشور همچنان موشهای خارجی به کشور وارد می شوند، افزود: بر پایه برآوردهای اعلام شده یک جفت موش سالم طی دو سال در شرایط ایده آل به چند میلیون موش تبدیل می شوند چراکه زاد و ولد این موشها به سرعت انجام می شود.

هیچ نظری موجود نیست: