۱۳۸۹ مهر ۱۷, شنبه

فرا رسیدن روز جهانی کودک را به همه کودکان جهان تبریک می گویم

شاید این جمله زیست محیطی که "ما این کره خاکی را از پدرانمان به ارث نبرده ایم بلکه آن را از کودکان خود به امانت گرفته ایم" را صدها بار خوانده و یا شنیده باشید.

ولی آیا هیچگاه این سوالی را از خود پرسیده اید که امروز که روز جهانی کودک می باشد چه تعداد از ما مردم واقعا" این جمله زیست محیطی را در سر لوحه زندگی خود قرار داده ایم؟ ما برای فردا کودکان خود چه کرده ایم ؟ اینکه روزگاری ما نیز خود کودک بودیم و والدین ما با فراهم کردن امکانات و شرایط یک زندگی نسبتا" خوب و راحت به ما کمک کردند تا ما دوران کودکی خود را به خوبی و خوشی سپری کنیم و دور روزگار و بازی سرنوشت باعث شده است که دختران و پسران دیروز امروزه خود مادران و پدران کودکان امروز باشند و آنان صاحبان این کودکان باشند ولی دوباره این سوال مطرح می شود آیا ما نیز حاضریم با تمام وجود تلاش کنیم که شرایط یک زندگی خوب برای کودکان خود را فراهم سازیم ؟ آیا برای آنان آینده پر امید آماده خواهیم ساخت ؟ ولی متاسفانه مشکلات زیست محیطی امروزه در سراسر کشور آینده خوبی را برای فردا کودکان نشان نمی دهد .
روز 17 مهر روز جهانی کودک می باشد ؛ در این روز بعضی از کودکان جهان با برپای مراسمهای جشن و سرور این روز را گرامی میدارند ولی متاسفانه بعضی دیگر از این کودکان چنان درگیری موضوعاتی چون جنگ و خونریزی ؛ انواع بیماری ها ؛ فقر ؛ گرسنگی و کمبود آب سالم برای آشامیدن و دهها مشکل رنج و بلا هستند که اصلا" کودکی خود را فراموش کرده اند.
در ایران نیز فعالان حقوق کودک ؛ نهادها و سازمانهای دولتی مرتبط با موضوع کودکان و همچنین فعالان محیط زیست با برگزاری مراسمهای متنوع شاد و یا برگزاری مسابقات و جشنها و یا برگزاری کارگاههای آموزشی جهت بالابردن سطح آگاهی کودکان نسبت به بر طرف کردن مشکلات آنان تلاش می کنند و آنان در سراسر کشور این روز را گرامی میدارند.

پیام نماینده یونیسف در ایران به مناسبت روز جهانی کودک
همچنین امسال جناب پال هالسوف نماینده صندوق کودکان سازمان ملل متحد در جمهوری اسلامی ایران با اشاره به شعار امسال روز جهانی کودک : «کودکان در قلب اهداف توسعه هزاره ، با هم برای ارتقای عادلانه کودکانه بکوشیم » گفت : کودکان در قلب اهداف توسعه هزاره جای دارند و دستیابی به اهداف توسعه ، برابر تحقق حقوق کودکان است.وی افزود : هر کودک با حق بقا ، زندگی ، رشد و تکامل وحق دسترسی به تغذیه مناسب ، سلامت ، سرپناه و آموزش متولد می‌شود و این حقوق آشکار در پیمان نامه بین‌الملل کودک آمده است .
نماینده یونیسف با خاطرنشان ساختن پیشرفت‌های قابل توجه کشور جمهوری اسلامی ایران در برخی از آرمان های توسعه هزاره ، رسیدن به بهبود ایمنی کودکان را که از آرمان‌های مورد نظر تا سال ۲۰۱۵ است ، مستلزم تلاش بیشتر اعلام کرد. وی در بخش دیگری از این پیام توصیه کرده است که در راستای اولویت‌های برنامه پنجم توسعه ملی کشور و برای کاهش فقر و نابرابری‌ها ، دولت جمهوری اسلامی ایران تمرکز خود را همچنان به کودکان مناطق محروم و آسیب‌پذیر در شهرهای در حال توسعه حفظ کند . درباره حقوق زیست محیطی كودكان :
روز جهانی کودک بهانه ای خوبی است برای یاد آوری مشکلات زیست محیطی کودکان در جهان امروز می باشد ؛ مشکلاتی که عبارتند از :
- آلودگی هوای شهرها بزرگ سلامتی کودکان را کاملا" تهدید می کند؛ آلودگی که منشاء آن بیشتر به واسطه فعالیتهای انسانها می باشد و آلودگی هوا سر چشمه بسیاری از بیماری های تنفسی ؛ قلبی ؛ عصبی و سرطان می باشد .
- کمبود آب آشامیدنی سالم از دیگر مشکلات است که سلامت کودکان را کاملا" تهدید می کند فعالیتهای که باعث شده است آبهای آشامیدنی به فاضلاب تبدیل شود و یا این آبها از سرچشمه آلوده گردند که بیشتر این آلودگی ها سرمنشاء انسانی دارد.
- تولید و پخش ظروف پلاستیکی و استفاده بیرویه از این ظرف جهت استفاده در مواد غذائی یکی از مشکلات جدی بشر امروزی می باشد چون استفاده از این ظروف برای کوکان باعث بیماری های گوارشی و همچنین کاهش مصونیت بدن در برابر میکروبها می شود همچنین این ظروف سرطان زا می باشند و همچنین عدم بازیافت این ظروف و رها سازی آنها در مناطق طبیعی و کشاورزی باعث آلودگی خاک و محصولات کشاورزی شده است که این مورد نیز یکی از تهدیدات اساسی سلامت کودکان می باشد .
نداشتن امکانات بهداشتی ؛ سوء تغذیه و گرسنگی ؛ جنگ و آینده جهان پر از سلاحهای شیمیائی ؛ میکروبی و هسته ای ارمغان های دیگری برای آینده به کودکان می باشد .
در مقدمه کنوانسیون حقوق کودک آمده است که "کودک باید در فضایی سرشار از خوشبختی ، محبت و تفاهم بزرگ شود "
بنابر اعلام یونیسف تنها با اختصاص پنج دلار برای هر کودک می توان جان 90 درصد از کودکانی را که سالانه می میرند ، نجات داد و برای بهبود چشمگیر زندگی کودکان جهان سوم ، کافی است که فقط مبلغ شش هفته بودجه تسلیحاتی جهان هزینه شود .
وظیفه یونیسف ، مراقبت از کودکان و برآوردن نیازهای اولیه آنها در سالهای ابتدایی زندگی ؛ ترغیب و تشویق والدین به تعلیم فرزندان است ؛ همچنین کاهش بیماری ، مرگ و میر در کودکان و حمایت از آنان هنگام جنگ و حوادث طبیعی و دیگر موارد است .

به امید آنکه دنیایی فردای کودکان دنیائی دور از جنگ و مشکلات و معضلات زیست محیطی باشد و همه کودکان در آن دنیا با آرامش و خوشبختی زندگی کنند.

هیچ نظری موجود نیست: