۱۳۸۹ مهر ۱۳, سه‌شنبه

تجلیل از خانواده یک محیط بان شهید


قسمتی از برنامه همايش ملي طبيعت‌گردي و تنوع زيستي بسیار سخت و گریه آور بود و آن هم زمانیکه که آرش کوچولو در بغل جناب پورحسینی به روی سن آمد و از ایشان تجلیل شد.

تجلیل از خانواده یک محیط بان شهید
ایرن: برگزار کنندگان همایش ملی طبیعت‌گردی و تنوع زیستی، از خانواده یک محیط‌بان شهید در استان سمنان تجلیل کردند.
به گزارش خبرگزاری محیط زیست ایران، برگزار کنندگان همایش ملی طبیعت‌گردی که روز گذشته (یکشنبه) در هتل المپیک تهران برگزار شد از خانواده محیط بان شهید «غلامرضا جعفری» تجلیل کردند.

شهید جعفری محیط بان منطقه حفاظت شده "پرور" در استان سمنان بود که در سال 1384 و حین انجام وظیفه توسط افرادی ناشناس هدف گلوله اسلحه شکاری قرار گرفت و شهید شد. «آرش جعفری» فرزند خردسال این محیط‌بان شهید بود که در زمان شهادت پدر، حدود 3 ماه سن داشته است مهمان ویژه این همایش بود که با اهدای لوح و یک هدیه از او و خانواده اش تجلیل شد. اما همزمان با این تجلیل، مسئولان معاونت گردشگری سازمان میراث فرهنگی و همچنین قائم مقام سازمان حفاظت محیط زیست که در سالن حاضر بودند اعلام کردند که برای حمایت از آرش تا سن فارغ‌التحصیلی از دبیرستان، مبلغ 10 میلیون تومان به خانواده او کمک خواهند کرد. سازمان میراث فرهنگی نیمی از این مبلغ به ارزش پنج میلیون تومان را تقبل کرد و نیم دیگر نیز سهم کمک مالی سازمان حفاظت محیط زیست عنوان شد.
شهید غلامرضا جعفری در سال 1384 و در زمان ریاست فاطمه واعظ جوادی بر سازمان حفاظت محیط زیست در منطقه حفاظت شده پرور هدف گلوله اسلحه شکاری افراد ناشناس قرار گرفت.
برابر گزارش پزشکی قانونی،جعفری بر اثر شکافته شدن ماهیچه قلب توسط گلوله چهارپاره شکار جان سپرده است. طبق گزارش‌های موجود، جسد این محیط‌بان دو روز پس از شهادت توسط همکارانش را منطقه کشف شده در حالی که اسلحه سازمانی، بی‌سیم و سایر وسایل همراه او به سرقت رفته بود.
پس از این واقعه، مسئولان قضایی استان سمنان تحقیقات خود را آغاز کردند اما با گذشت پنج سال از این واقعه تلخ، به خانوده شهید جعفری اعلام کردند که سرنخی از ماجرا پیدا نکرده‌اند.
دیروز تجلیل از خانواده محیطبان شهید غلامرضا جعفری در حالی صورت گرفت که مسئولان برگزاری این همایش و همچنین سازمان میراث فرهنگی، از نظر قانون وظیفه‌ای در قبال حمایت از محیط بانان ندارند با این حال مسئولان کمیته ملی طبیعت‌گردی گفته‌اند که «این کمیته به عنوان نهادی که متولی بهره‌برداری پایدار از مناطق و عرصه‌های طبیعی است، وظیفه خود می‌داند تا همواره از حافظان محیط‌زیست و محیطبانان حمایت کند.»
با این حال به نظر می‌رسد که سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان مسئول قانونی حفظ عرصه‌های طبیعی در کشور توجه جدی‌تری را به خانواده محیط‌بانان شهید خود معطوف دارد.
زمزمه‌هایی که در همایش دیروز به گوش می‌رسید حکایت از آن داشت که سازمان حفاظت محیط زیست باید سهم بیشتری به نسبت سازمان میراث فرهنگی برای حمایت از خانواده شهید جعفری در نظر می‌گرفت. چرا که غلامرضا جعفری، کارمند این سازمان بوده و در حین انجام وظیفه و حراست از عرصه تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست جان خود را از دست داده است.
از بدو تاسیس سازمان حفاظت محیط زیست تا کنون، 84 محیطبان حین انجام وظیفه جان خود را از دست داده‌اند که عمده این افراد در درگیری با شکارچیان مسلح جان سپرده‌اند. با این‌حال هنوز نام هیچ‌یک از این محیط‌بانان، در بنیاد شهید انقلاب اسلامی به صورت رسمی به عنوان «شهید» به ثبت نرسیده تا خانواده آنها از حقوق و مزایای خانواده شاهد بهره ببرند.
مسئولان بنیاد شهید انقلاب اسلامی پیش از این اعلام کرده بودند که از نظر آنها، شهید به افرادی اطلاق می‌شود که در درگیری با اشرار مسلح جان خود را از دست داده باشند و در صورتی که ضاربان محیط‌بانان جان سپرده به عنوان «اشرار مسلح» شناخته شوند، این محیط‌بانان نیز به فهرست رسمی شهدای جمهوری اسلامی ایران اضافه خواهند شد.








هیچ نظری موجود نیست: