۱۳۸۹ مهر ۱۷, شنبه

کودکان زیستمندان آینده

با تشکر از جناب بهمن عظیمی از کانون دوستداران محیط زیست دانشگاه تربیت دبیر شهید رجائی جهت ارسال مطالب زیر
دوران کودکی در رشد و پرورش کودکان اهمیت ویژه ای دارد . در واقع پایه و اساس رشد جسمی ، عاطفی و اجتماعی کودکان در این سالها شکل می گیرد . از این رو توجه به این دوران با ارتقاء سطح دانش و فراهم نمودن زمینه آموزش های زیست محیطی برای آنان امری ضروری می باشد


در ماده 29 پیمان جهانی حقوق کودک چنین آمده است : باید شرایط مناسبی را ایجاد کرد تا کودکان بتوانند محیط و طبیعت اطراف خود را بشناسند و برای حفظ محیط زیست خود تلاش کنند.

در واقع کودک به عنوان یک شهروند زیست محیطی مسئولیت حفظ زمین را به عهده دارد و می بایست برای طی این راه آماده و تربیت شود. امروزه بزرگترها به سختی می توانند عادات بد خود را ترک کنند مفاهیمی همچون جلوگیری از تخریب طبیعت، بازیافت ویا حفظ انرژی کماکان برای بسیاری از ما ناآشنایند و آنها را به راحتی نمی پذیریم در حالیکه کودکان قادرند در صورت انتقال صحیح اطلاعات محیط زیست خیلی راحت تر در روند مشارکت قرار گرفته و فعالانه ایفای نقش کنند.
آموزش محیط زیست به کودکان بیشتراز این جهت حائز اهمیت است که در بسیاری از کشورهای درحال توسعه نظیر ایران کودکان جمعیت بسیار بالایی را تشکیل می دهند ، ضمن آنکه کودکان در برابر آلودگی ها و آثار تخریب محیط زیست آسیب پذیرترند ، لذا در فعالیتهای مربوط به محیط زیست و توسعه ، توجه خاص به کودکان و منافع ایشان ضروری است و بدین ترتیب می توان امیدوار بود که پایداری آتی هرگونه اقدامی برای بهبود وضعیت محیط زیست تضمین شود.
2010 سال جهاني تنوع زيستي
تنوع زيستي به زندگـي انواع موجودات در كــره زمين اشاره دارد و شامل كليه ژن ها، گونه ها و زيست بوم هاي موجود در جهان است. درنتيجه فعاليت ها ي تكنولوژيكي انسان، تنوع زيستي به طور مخاطره آميزي در حال از بين رفتن است. يكي از دلايل نابودي تنوع زيستي، نابودي جنگلها و مراتع است زيرا جنگل از زيستگاههاي مهم حيات وحش بوده و تنوع زيستي بزرگي را شامل مي شود.
ما انسانها ناچاريم در رفتار و اعمال خود در ارتباط با طبيعت و محيط زيست تجديد نظر كنيم زيرا هرگونه تغيير در بخشي از محيط زيست در آن بخش متوقف نشده و باعث ايجاد زنجيره اي از تغييرات در بخش هاي ديگر مي شود.
بر اساس محاسبات اگر تخريب جنگلها به همين شكل ادامه يابد،سالانه 100 هزار گونه و روزانه 247 گونه گياهي و جانوري منقرض خواهند شد.اين ارقام بيش از مجموع گونه هايي است كه در طي 65 مليون سال يعني از زمان انقراض دايناسورها منقرض گرديده است. حفظ حيات وحش و تنوع زيستي علاوه بر ارزشهاي اخلاقي، يعني احترام گذاشتن به حيات تمام موجودات،بر استمرار حيات انسان نيز تاثير دارد. گوشتخوران بزرگ مانند شير،ببر،پلنگ و … موجب كنترل جمعيت علف خوران مانند آهو،بز وحشي و … مي شوند و كنترل جمعيت علف خوران باعث حفاظت مراتع، درختان و درخچه ها ميگردند.از بين رفتن حتي يك گونه از حشرات كه شايد به نظر بعضي ها وجودشان اصلا ضرورتي نداشته باشد، را نمي توان ناديده گرفت.در حال حاضر نابودي بسياري از گونه ها به سبب تخريب يا آلودگي زيستگاه يا شكار بي رويه و غير مجاز آنها صورت مي گيرد.
حداقل كاري كه مي توان كرد:
1- در مناطقي كه از نظر تنوع زيستي براي محافظت انتخاب مي شوند، بايد از چراي دام ،قطع درختان،جنگل زدايي،شكار،احداث جاده و تاسيسات جلوگيري شود.
2- همه مردم بايد در محافظت از مناطق حفاظت شده بكوشند.
3- بايد بدانيم كه همه ما مي توانيم در حفظ حيات وحش بسيار موثر باشيم و بايد كودكان دوستي با طبيعت و جانداران را بياموزند.
4- با خواندن داستانهايي در مورد جانداران براي حفاظت از آنها اطلاعات كسب كنيم.
5- از آسيب رساندن به لانه هاي پرندگان پرهيز كنيم.
6- مطالعه و كشف شگفتيهاي زندگي جانوران با استفاده از كتاب و نمايش فيلم براي علاقمند كردن كودكان به تنوع زيستي ميتواند موثر با شد.



هیچ نظری موجود نیست: